Browsing Tag

Dahlia

Livsstil

Frånvaro, fredagsbuketten och lifeupdate

Fredagsbuketten är plockad.

Det är fredag och fredagsbuketten är plockad. Det är något speciellt att kunna gå ut i sin egen trädgård och plocka sin egen bukett och ställa in på bordet och hur fin är inte denna lilla bukett med Dahlior. Tänk er, Dahlior som jag själv dragit upp från knölar. Magiskt. Sen att dom klipptes för att stjälkarna på de största , Tyrell hade vikit sig under natten, så då tänkte jag.  Fuck it, vi klipper ett par till och gör en fin fredagsbukett. Bra beslut Totten, bra beslut.

Det är fredag och vi skulle egentligen haft middagsgäster ikväll men vi har ställt in av lite olika anledningar, trist men det är viktigt att lyssna på både mig själv och på sjömannen och i detta fallet sjömannen. Så det känns ändå bra.

Livsuppdatering.

Jag har nu varit sjukskriven snart 1 månad. Och det har varit en månad som varit tuff på många vis, men jag känner mig ändå gladare, stundtals lite piggare och ibland känner jag bara att : Ingen kuk är hårdare än livet. Jag har och är sjukskriven pga jag är totalt slut i kroppen, det har varit tuffa månader och jag har kört på som om inget har hänt, jobbat, slitit, varit social och sen gråtit när ingen ser. Det har varit hemskt, men nu är jag på banan igen och jag har tagit tag och går och pratar med en psykolog om det som tyngst mig mest , nämligen min sorg efter mamma, mina tankar, funderingar och mina känslor. Det är fruktansvärt att riva av plåstren och mötas av öppna sår, saker man trodde man hade bearbetat med mammas hastiga borgång är inte alls bearbetade.  Saker som hände för flera år sedan, när jag blev påhoppad och sparkad i ryggen på promenaden med sjömannen, att jag blev förföljd av ett gäng ungar killar för 2 år sedan som ropade och frågade om bögen är duktig på suga kuk. Jag trodde det var bearbetat men tydligen inte. Psykologen sa, Tommy du är fruktansvärt stark men du har många luckor som du inte öppnat och jag ska hjälpa dig öppna dom nu.

Senaste besöket hos Psykologen så sa hon , det är en fröjd att se att du ser piggare ut, att du sätter dig själv i första hand, men du har en bra bit kvar … men jag hoppas innerligt att du tar tag i ditt skrivande som förr igen, för jag har varit inne och scrollat igenom din blogg till något år tillbaka, du har färdighet för att skriva, fenomenal på att uttrycka dig och jag märker att din rädsla att vara exakt den du är finns inte där längre, men det ska vi oxå råda bot på. Första steget är att börja skriva igen, och i dag fredag känns som en bra start.

Det är fredag och trots att jag sovit som en kratta, att sjömannen sovit asadåligt med och att vi fick ställa in planerade middagsbesöket.  Så i dag ska vi uträtta lite ärenden i stan, handla inför helgen och jag ska ladda upp batterierna till max inför måndag, då jag ska testa jobba igen. Hur känns det? Jag vet inte, både helt okej och lite lite betungande, men jag vill försöka komma in i vardagen igen och rutinerna. Jag hatar att gå hemma men är otroligt tacksam att jag denna gången bara lyssnade på psykologen och läkaren och tog mig tiden att börja bearbeta och bara vara.  Kanske är det för tidigt jag går tillbaka till jobbet, men jag tror och hoppas att psykologen har rätt, att jag är redo – tiden får helt enkelt utvisa.

Jag ska starta upp spabadet, daska sjömannen i gumpallalan och fortsatta banan på att det blir fan en bra dag! Its friday bitches!

 

Livsstil

Utkickad från BB, helvetes pendling och djupt i Dahlia träsket

När men blir lyft!

Det var massor med känslor i går när jag gick och la mig. Jag har ju fortfarande introduktion på mitt jobb då vi har 6 månaders introduktion, eller det är individuell introduktion men minst 6 månader brukar dom säga och jag har ju inte haft aktiv arbetstid i 6 månader ännu även fast jag varit där sedan  15 december -21. Det har ju varit en del i livet så jag har ju både pga covid i familjen och 2 dödsfall i familjen varit borta från jobbet en del. Men i går eftermiddag när jag och min handledare gick till driften för att kolla dagens placering så såg vi att driften placerat mig och min handledare på varsin sal och så sa hon, eftersom det går så bra för dig Tommy och du mer eller mindre är självgående så tänker vi så här att du är själv på extra salen i morgon. Det kändes okej för mig , men i går kväll kände jag massor av känslor och tankar, kommer jag fixa det helt själv? Hur mycket kommer jag osterila? Jag kan fan inte detta själv redan. .. Jag har ju för visso operationssyrran, men nu ska jag vara ensam operationsundersköterska på sal och inte ha en vuxen , alltså min handledare, som sitter och inte gör något och som väntar på att kunna hjälpa mig som tidigare när jag varit ensam usk på sal?  Men vet ni ? Att bli utkickad från BB och få vara vuxen själv på jobbet är fan helt fantastiskt, jag klarade det med bravur och är otroligt tacksam över operationssjuksköterskan jag jobbade med i dag. Hon visade hela tiden att hon trodde på mig mer än vad jag själv trodde på mig!  Jag hade en kollega jag kunde ringa som hade eget arbete, men han ringde jag bara en gång och han sa , ett samtal på en hel dag från dig är helt sjukt, så jävla bra jobbat i dag!  Hade jag inte haft öron hade jag fan delat mitt huvud alltså!

Som ni förstår gick jag i från jobbet med mitt mentalt störda leende.  Och fick springa sista biten för att hinna med tåget. I dag fick jag känna på helvetes pendlingen.  Det stod inget i appen eller på Lund C att tåget bara skulle gå till Malmö C. När det rullade från Lund  C ropar dom ut att det blivit ändring, tåget går inte till triangeln och vidare mot hyllie och Köpenhamn , utan tåget har slutdestination Malmö C och de som vill resa vidare skulle kunna ta anslutningståg som kom in 16:32 på perrong 2B mot Köpenhamn. Hoppar av på Malmö C och springer till perrongen 2B och då ropar dom ut att tåget 16:32 till Köpenhamn är inställt. Men för helvete, skjut mig?  Jag har inte sprungit så här mycket på länge, detta med träning behöver jag ta tag i igen känner jag. Ett pågatåg kom och jag hoppar på det, vi hinner ett par meter och sen blir vi stående i tunneln pga obehöriga på spåret vid triangeln? Men dra mig baklänges alltså haha!  Jag som tyckt att pendlingen varit helt okej, hittills förutom några förseningar eller obehöriga på spåret, men i dag fick jag känna på helvetet med pendlingen !

Oturen förföljde mig en stund. Fick avisering i dag om att jag hade ett paket att hämta på triangeln från ett företag som jag är ambassadör för, så jag tänkte jag kan ju passa på att hämta det när jag ändå kliver av på triangeln. Väl där så säger tösen att det är felsorterat och skickat till ett ombud närmare mig?!  Jag kickade loss och sa att då kan man väl skicka ut ett sms när detta sker så att man inte tar sig hit när man har andra saker att göra? Hon svarade att det är gjort för det var hon som omdirigerade paketet, men när hon kollade fick hon stå där med svansen mellan benen då hon glömt skicka ut sms om detta. Tack som fan, må du få analklåda för resten av ditt liv kände jag men jag sa i stället, vad roligt att det är just du som är här idag!

Det var ju bara att skaka av sig irritationen och fortsätta le mitt mentalt störda leende. Hem och fixa och så ut med kamphundarna på en längre runda för det är fan sommarvärme här i Skåne. Jag älskar det och hundarna med för nu är det inga problem att få med dom på en längre runda och i dag är jag lite extra glad över att jag tog runda vid parken och pensionärshemmet, för där satt nämligen en tant med barnbarn med ett bord med växter som jag kunde skåda från långt håll.  Jag tog en extra runda och gick förbi. Hon sålde växter, fröer och dahlia knölar och dessutom var det sjukt billigt, fyra dahlia knölar för 100 kr så det fick bli en swish till barnbarnet och fyra dahlia knölar rikare till oss.  Så nu har jag sammanlagt 13 dahlia knölar som förkultiveras här hemma i köket. Jag har gottat ner mig ordentligt i Dahlia träsket och flera av dom har börjat komma upp, så jag hoppas jag lyckas med övriga.  Jag är så spänd på hur vår trädgård kommer se ut i sommar!

Det är torsdag och i morgon har jag kortdag på jobbet. Jag ska ha medicin teknisk utbildning 8-13. Så ikväll ska jag packa det jag och kamphundarna behöver ha med oss för en helg i stugan. Jag är ledig och känner att vi behöver komma till stugan.  Jag vill packa ikväll redan så direkt när jag kommer hem i morgon kan jag bara packa maten till mig och hundarna och sen kan vi köra till stugan. Vi hoppas på strålande sol så jag kan ligga och steka och samtidigt fica med våra nya projekt som vi kom på i måndags när vi körde till stugan innan sjömannen och kamphundarna körde mig till jobb.  Herrejävlar vad jag längtar tills vi flyttar ut till stugan, så jag efter jobbet kan pilla i trädgården. Denna sommaren ska vår trädgård vara den finaste på alla åren vi haft stugan.

Hur har ni det?

Livsstil

Gräsänkling, migränkänning och Dahlia knölarna spricker upp

Morgonkaffet för att kicka i gång dagen.

Lillördag och jag är så trött. Jag har sovit så fruktansvärt dåligt i natt, bland annat för att sjömannen åkte iväg i går och har nu 14 dagar till sjöss och för att jag har haft migrän känningar under natten så sömnen har verkligen inte varit bra.   Så nu börjar tiden som gräsänkling och man ska rodda med livet och få det att gå runt.

Kamphundarna har fått komma ut på morgonrundan, jag har kört i gång luftfuktaren i lägenheten så att växtligheten ska få det bra. Solen den skiner och jag är så trött så jag skulle nog behöva inhalera denna latten. Musiken den strålar från högtalaren och jag njuter av solen som värmer, kaffet som smakar lika gott som vanligt och laddar upp för mitt tredje kvällspass.

Jag har kollat till odlingarna och fler Dahlia knölar har spruckit upp vilket är superkul. Det är ju första gången jag testar på Dahlia och jag var lite osäker på om jag gjorde rätt med förkultiveringen, men det ser ut som jag lyckas med några i alla fall. Några har inte kommit i gång ännu men det kanske kommer, jag lyckades nog plantera knölarna på olika djup oxå men jag har försökt ge de dom bästa förutsättningarna för att börja leva sitt bästa liv haha.

Så nu ska jag bara njuta av solen strålar här i soffan, min latte och fulsjunga för grannarna och hoppas att migränen inte bryter ut.  Sen ska jag dela upp matlådan och packa ner matlådan innan jag beger mig mot jobb och ser vad för operationer vi ska ta oss an ikväll.

Livsstil

När man drömmer stort

När man drömmer stort om en magisk trädgård.

Visst är jag och mitt älskade lilla hjärta Thea magiska? Kärleken för denna lilla tjej är fruktansvärd stor och här är vi från i går när vi lekte hela eftermiddagen tillsammans i våran trädgård.  Älskade lilla tjej, du vet inte hur mycket mitt hjärta slår för dig!

Det blev som sagt inget mer påskfirande för oss. Vi såg fram emot det men pga mitt jobb och för att sjömannen ska till sjöss nu i dagarna så vågade vi inte riskerar något, så vi får helt enkelt mysa med milo med föräldrar nästa gång sjömannen är hemma. Så när det tänkta påskfirandet blev inställt så har vi bara tagit det lugnt i stugan i dag, jag har solat, sjömannen har gått och pillat mer eller mindre hela dagen, vi har rensat ogräs och vi har njutit, pratat, funderat, planerat och bara varit !

Det tog emot att packa ihop och köra hem till lägenheten idag. Vi får en helt annan känsla i kroppen när vi är i stugan och hundarna njuter så fruktansvärt att vara ute mer eller mindre hela dagarna när det varit väder som i går och i dag.  Men vi är hemma i lägenheten igen och hundarna är helt slut. Vi har tvättat upp, lagat middag och jag har planterat knölar och fröer.  Vi har stora drömmar och fantasier om trädgården och man lär så länge man lever.  Jag blir så ivrig och vill plantera allt direkt som jag fått hem,  men inte läst på och sen läser jag på efter jag planterat och inser att fröerna skulle ligga i blöt i 24 timmar innan plantering för bättre grobarhet. Man lär så längre man lever.

Vi drömmer stort och just nu drömmer och fantiserar jag om en blomstrande och prunkande trädgård i stugan med blommor som pryder trädgården och även som man kan ta snittblommor av för att ha inne. Jag vill ha båda delarna. Jag vill ha perenna växter som kommer år efter år och har så stora drömmar om vår trädgård ! Alla är vi nybörjare med diverse växtlighet i början och man lär så länge man lever, men jag hoppas att min förädling ska ge utdelning och att vi i sommar kan njuta av en prunkande trädgård!  Jag drömmer om en trädgård där alla andra inte apar efter och odlar samma sak som vi.

Denna påskhelgen har verkligen varit något som jag behövde. Den har bjudit på både återhämtning men även socialsamvaro, skratt och mycket känslor , mest känslor som jag haft inombords.  Nackdelen är att det har gått så jävla fort. För fort.  Men här hemma i lägenheten har även växterna , mina samlar växter, en del har fått planteras om och fått ny jord och snäppet större kruka och resterande har fått vatten och näring.  Nästa gång sjömannen kommer hem flyttar vi ut i stugan för säsongen ! Som vi alla längtar.

Nu blir det att slappa i soffan resten av kvällen med kamphundarna och sjömannen. I morgon är det tid för jobb igen, vardagen ska kickas i gång igen!

Hur har er påsk varit?

Livsstil

Skrika som en flicka, odlingarna tar fart och paket

När odlingarna börjar ta fart.

Det blev ingen uppdatering i går eftersom jag jobbade kvällspass och sen hade jag ett morgonpass till 17 i dag. När jag fick från jobbet i går så går det 2 killar vid sidan om mig , till vänster och när jag kommit kanske 10 meter utanför huvudentrén på sjukhuset i Lund så kommer det en stor jävla råttjävel och springer rakt framför mina fötter. Jag vrålar som en liten flicka och de 2 killarna hoppar minst en meter, om det beror på mitt djungelvrål eller för att dom blev rädd för råttjäveln är oklart, men jag tänker mer det första haha.  Vi alla skrattade och jag svor.  En puls på hundra sådär sent på kvällen efter ett kvällspass är ju inget man vill.

Nu händer det grejer i krukorna där jag odlat lite. Så här om dagen planterade jag ju dahlia knölar och installerade en växtlampa till dom.  Nu har det även börjat komma upp grejer i krukorna som jag sådde för ett par dagar sedan, så i dag efter jobbet fick de komma ut från växtskåpet och hamna på bordet under växtbelysningen och där hoppas jag att de ska frodas lite till innan jag omskolar dom till varsin kruka. Helvete vad krukor med grejer det kommer bli haha!

Sjömannen och kamphundarna hämtade mig vid tåget i dag så att jag skulle hinna inom tobaksaffären och hämta ut 2 paket. Jag väntade nämligen hem liljeknölar och en dahlia, men jag fick minsann 2 dahlia knölar, så ikväll blir det ännu mer plantering. Och fler fröer ska komma hem. Jävlar, det blir en prunkande sommar med diverse , förhoppningsvis vackra blommor.  Annars blir det bara att käka middag, duscha och mysa med sjömannen och hundarna och ladda upp för veckans sista arbetspass skärtorsdagen till ära och hur i helvete tänker jag när jag ska jobba till 17 inför en ledig helg ? Jag är dum i huvudet .. eller så har jag bara blivit flyttad. Något galet har det blivit men nu är det ju bara bita i det sura äpplet, le mitt mentalt störda leende och jobba. Sen håller jag helg och firar lite påsk .. i stugan! Dundermysigt!